top of page
Read the English Version

כנס אסטרטגי בנושא יחסי ישראל-ארה"ב, מגמות וכיוונים

14-11-2022

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "יחסו של הדור הצעיר בארה"ב משתנה מול עינינו ומציב בפנינו אתגר עצום. הוא מושפע מאנטישמיות גלויה וסמויה וגם מאנטישמיות בקמפוסים" את הדברים אמר בכנס שהתקיים השבוע ועסק בסכנות האורבות לבטחון ישראל הנוגעות ליחסי ישראל – ארצות הברית."

כנס אסטרטגי בנושא יחסי ישראל-ארה"ב, מגמות וכיוונים

כ-200 אורחים מישראל ומארה"ב, ובהם בכירים במערכת הבטחון, השתתפו השבוע (שני, 14.11) בכנס חירום "יחסי ישראל-ארה"ב, מגמות וכיוונים" שהתקיים בתל אביב ואותו יזמה קבוצת "ראות" בשיתוף המכון למחקרי בטחון לאומי והמכון הישראלי לתכנון כלכלי בהובלת יוסי הולנדר. הכנס, עסק ביחסי ישראל ארצות הברית בדגש על הסכנה הביטחונית הנשקפת לישראל בעקבות תהליכים שונים, חברתיים ופוליטיים המתקיימים הן בישראל והן בארצות הברית.


"ישנה אדישות ובורות בציבור ולצערי גם בקרב מקבלי החלטות. אבל התרחישים האלו יכולים להתקיים בסבירות של 70%-80% ויתכן גם בטווח של שנה או שנתיים". אמר יוסי הולנדר, מיוזמי הכנס ומייסד המכון הישראלי לתכנון כלכלי. הולנדר הוסיף "ביום שארה"ב לא תטיל וטו באו"ם, נהפוך להיות דרום אפריקה. אפס השקעות בהיי-טק הישראל, עצירת הטיסות. זה יום כיפור מדיני ושום כוח מילואים לא יעזור לנו ברגע שזה יקרה".


ערן שיישון, מנכ"ל קבוצת ראות, אמר בכנס: "אבן יסוד מרכזית באסטרטגיית הביטחון הלאומי של ישראל היא התמיכה הצבאית, הכלכלית והדיפלומטית החזקה של ארצות הברית. שחיקת התמיכה האמריקאית בישראל עלולה להוות פגיעה חמורה בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. אין לנו את הפריבילגיה לעצום עיניים וזו הסיבה שכינסנו באירוע הזה שורת בכירים מישראל ומארה"ב שמגבים את ההערכות הללו". עוד אמר שיישון "מגמות ארוכות טווח בחברה, בממשל, בתקשורת, ובחינוך האמריקאיים מואצות בשנים האחרונות ומאיימות על תמיכתה ארוכת השנים של ארה"ב. לאחר שבמשך שנים הדגישו מנהיגי ישראל את חשיבות היותה של ישראל נושא חוצה מפלגות וקהלים בארצות הברית, מתערערת התמיכה הבלתי מסויגת של המפלגה הדמוקרטית בישראל. היא כבר מזמן לא קונצנזוס. מדינת ישראל חייבת להתייחס ברצינות להתפתחויות הללו, אשר זוכות כבר שנים לאדישות בלתי מוסברת".


נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח ברכה מצולמת ובה אמר: "יחסו של הדור הצעיר בארה"ב משתנה מול עינינו ומציב בפנינו אתגר עצום. הוא מושפע מאנטישמיות גלויה וגועלית וסמויה וגם מאנטישמיות בקמפוסים, מBDS וגם מלחץ קהילתי ומשפחתי". הרצוג הדגיש עם זאת ש"אין מדינה שיש לנו איתה יחסים אסטרטגיים וקשר אמיץ ומשמעותי כל כך לביטחון הלאומי שלנו כמו ארה"ב. הקשר חוצה את כל המחלוקות והממשלות"


קונסול ישראל בניו-יורק לשעבר, דני דיין, אמר באירוע: "השאלה שנשאלת בקמפוס האמריקאים איננה גבולות ישראל וסוגיית 67', השאלה היא על שנת 48 וזכות קיומה של מדינת ישראל. היום הם בקמפוסים, מחר הצעירים האלה מאיישים משרות בוול סטריט ובעיתונות".


תמיר הימן, בעבר ראש אמ"ן וכיום מנכ"ל המכון למחקרי בטחון לאומי (INSS) השתתף בפאנל שעסק בכיווני פעולה והשפעת היחסים על הבטחון הלאומי של ישראל. הימן הזהיר כי ישראל צריכה להתכונן גם לתרחיש שבו אין תמיכה אמריקנית כלפיה בפורומים בינלאומיים בעולם, גם אם התמיכה הצבאית תימשך. "בתוך חמש עד עשר שנים הגיבוי המעצמתי יהיה בסכנה", הבהיר, והדגיש כי ללא שינוי אסטרטגיה יהיה קשה להתמודד עם תרחיש כזה.


"ביטחון ישראל לא תלוי רק ביכולת של ישראל לשמור עליו, אלא גם ביכולת של יהודי ארה"ב לדאוג לכך. בבית הנבחרים יש כבר טרנד - אנטי למימון כיפת ברזל, אנטי למתן פטור מוויזות. התמיכה האמריקאית היא קריטית לביטחון ישראל, ולכן אין ברירה אלא להבין את דעת הקהל כדי לחזק את הקשר בין המדינות". אמר ווילאם דארוף, מנכ"ל ועידת נשיאי הארגונים היהודיים-אמריקאיים, והוסיף "היהודים חייבים למנוע מיחסי ישראל־ארה"ב להפוך לאחד הנושאים המקטבים בין המפלגות".

bottom of page