top of page

ביטחון לאומי

Content Type

Oct 2006

נושאים

ישראל

עמידה איתנה

רשת ההתנגדות

חזית אזרחית

Hamas, Gaza, Israel, Palestine, Two State Solution, Palestinian Authority, Abu Mazen, Delegitimization, Partner for Peace, Fatah, Legitimacy, Policy Paper, Intersectionality, Anti-Semitism, America, Jewish Peoplehood, Zionism, Emergency Management, Emergency Preparedness, National Security Council, Home-front Command, IDF, UK

המטרה הבסיסית של משטר נאמנות בינ"ל היא הקמתה או שיקומה של מערכת מדינתית, לגיטימית ומתפקדת כך שתהיה מסוגלת לשאת באחריות לביטחון האוכלוסייה, ליציבות כלכלית ולרווחה ציבורית.

משטר נאמנות בין-לאומי

מושג

משטר נאמנות בין-לאומי
הגדרה

המושג "משטר נאמנות בין-לאומי" עוסק בגורם בין-לאומי ("נאמן") אשר תפקידו לשאת באחריות ביטחונית ומנהלית כלפי שטח מסוים והאוכלוסייה בו, לתקופת זמן מוגבלת, במטרה להכשיר את הקרקע לכינון ממשל עצמי או עצמאות מלאה.

רקע

משטר הנאמנות נוסד ע"י האו"ם ונועד לסייע בקידום עצמאותן של ישויות מדיניות. הגוף אשר פיקח על ניהול הנאמנויות מטעם האו"ם היה "מועצת הנאמנות". רוב מושאי משטר הנאמנות היו ישויות אשר התנהלו בעבר תחת מנדט של חבר-הלאומים, או ישויות בשטחים שנכבשו לפני או במהלך מלחמת העולם השנייה.

לקראת סוף המאה העשרים, חודשו מנגנוני משטר הנאמנות הבינ"ל במקומות שונים. כיום, משטרי נאמנות מופעלים בשני סוגים של ישויות מדיניות:

  • מדינה כושלת (Failed State) –מדינה שבה הממשל המרכזי לא מקיים שליטה אפקטיבית מינימאלית הדרושה לניהול תקין של שטח ואוכלוסייה.

  • מדינה ינוקא (Nascent State) – ישות מדינית אשר מעמדה המדיני העתידי כמדינה ריבונית מלאה, הוכר על ידי חברות וגופים רלוונטיים בקהילה הבין-לאומית ובראשם האו"ם.

Read the English Version
bottom of page