top of page

ביטחון לאומי

Content Type

Jan 2008

נושאים

ישראל

עמידה איתנה

חזית אזרחית

מוכנות לחירום

רשת ההתנגדות

אסטרטגיית הקריסה

דה-לגיטימציה

Hamas, Gaza, Israel, Palestine, Two State Solution, Palestinian Authority, Abu Mazen, Delegitimization, Partner for Peace, Fatah, Legitimacy, Policy Paper, Emergency Management, Emergency Preparedness, National Security Council, Home-front Command, IDF

הדרישות הביטחוניות של ישראל נשענו על ההנחה שהפלסטינים יסכימו לשלם מחיר גבוה כדי לכונן מדינה, ואפילו יסתפקו במדינה עם 'ריבונות מופחתת'.

הדילמה הביטחונית של ישראל

הדילמה הביטחונית של ישראל

מסמך זה נועד לחדד את דילמה המרכזית של ישראל בנוגע למידת ההתניה של כל הסכם מדיני במילוי הדרישות הביטחוניות של ישראל מהפלסטינים במצב הקבע, או אחרי הקמתה של מדינה פלסטינית. במסמך נטען כי שורה של הנחות היסוד מדיניות-ביטחוניות אשר הביאו להתגבשות הדרישות הביטחוניות של ישראל בזמן תהליך אוסלו, עשויות שלא להיות רלוונטיות במציאות, ולכן מחייבות הערכה מחדש.
 

מבוא

כדי להבטיח את האינטרסים הביטחוניים שלה, ישראל דורשת, בין השאר, את פירוז המדינה הפלסטינית, שליטה במרחב האווירי שלה, פיקוח  על מעברי הגבול שלה ונוכחות כוח קטן של צה"ל לזמן ארוך בבקעת הירדן (על דרישות ישראל ר' המסמך 'סוגיית הביטחון: סדר יום וזיקות מערכתיות').

בדרישות אלה יש משום הגבלת הריבונות של המדינה הפלסטינית העתידית.

דרישות דומות נתקלו בהתנגדות פלסטינית בעת המו"מ על הסדר קבע בקמפ-דוויד (1999-2001), אף כי ישראל הגיע לשורה של הבנות אודות חלקן עם ממשל קלינטון.

Read the English Version
bottom of page